We komen het steeds vaker tegen: kopieën van populaire kledingstukken die online worden aangeboden tegen een fractie van de prijs van het origineel. Dat roept natuurlijk de vraag op hoe het zit met het auteursrecht op het originele ontwerp. De Rechtbank Amsterdam sprak zich hier eind december 2019 over uit in het specifieke geval van zogenaamde Bylima sjaals.
Eiseres in kort geding is Bylima, die sjaals in diverse kenmerkende patronen ontwerpt, produceert en verkoopt. De sjaals zijn vrij duidelijk te herkennen aan een honingraatmotief met een gestileerde bij erin, dan wel twee over elkaar weergegeven ruitvormen met glazen steentjes, of een golvend patroon met goudkleurige steentjes.
Via Instagram brengt de gedaagde partij sjaals op de markt met dezelfde typische vormgeving. Gedaagde stelt echter niets verkeerd te hebben gedaan, en merkt nog op dat deze sjaals via Alibaba zijn ingekocht, waardoor gedaagde niets te verwijten zou zijn.
Die vlieger gaat niet op: de rechtbank geeft Bylima gelijk. De Bylima sjaals hebben namelijk een eigen oorspronkelijk karakter en dragen het persoonlijk stempel van de maker, aldus de rechtbank. De ontwerpen van de sjaals komen dan ook voor auteursrechtelijke bescherming in aanmerking en de sjaals van gedaagde maken daarop inbreuk. Het oordeel luidt dat gedaagde de verkoop van de sjaals dient te staken, op straffe van een dwangsom.
De volledige uitspraak kunt u hier teruglezen: https://www.boek9.nl/system/files/B92019/B920191212_Rb_Amsterdam_Bylima.pdf
Vragen over (inbreuk op) auteursrecht of andere intellectuele eigendomsrechten? SPEE advocaten & mediation weet raad.